Una guia per ajudar en la docència de la física a l’ESO

coberta del llibre i imatge alumnes a classe de física
dj., 21/03/2024 - 09:30

Víctor López-Simó i Digna Couso, professors de Didàctica de les Ciències a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), acaben de publicar el llibre Didàctica de la física per a l’educació secundària obligatòria, dins la col·lecció «Materials» del Servei de Publicacions de la UAB.

Sovint es pensa que la física no és d'utilitat directa en la vida quotidiana, és dificultosa i no resulta interessant ni assequible per a bona part de l'alumnat en l’etapa educativa dels 12 als 16 anys. Algunes de les principals qüestions que es plantegen molts docents, professionals de l’educació i divulgadors científics són, per exemple: quines són les idees clau de la física que cal que l’alumnat aprengui durant la seva educació secundària obligatòria; per què és important aprendre aquestes idees; què fa que costi tant que l’alumnat les construeixi amb sentit; o quines estratègies i quins recursos docents poden ajudar en aquesta tasca.

Didàctica de la física per a l’educació secundària obligatòria és un manual que té per objectiu guiar els processos d’ensenyament i aprenentatge d’aquesta disciplina posant èmfasi en la comprensió dels conceptes i deixant de banda la memorització d’equacions i procediments a partir dels coneixements previs de l’alumnat. Els autors del llibre aposten pels fenòmens quotidians i pel diàleg, i els apliquen a cadascuna de les quatre grans branques de la física clàssica: la mecànica, l'electromagnetisme, l'ondulatòria i la termodinàmica. En aquest volum, López-Simó i Couso comparteixen les seves visions, recursos i experiències adquirits al llarg de la seva trajectòria professional.

Víctor López-Simó és llicenciat en Física (2009) i doctor en Didàctica de les Ciències (2014). Ha treballat com a professor de física i química a ESO i Batxillerat, i actualment és professor del Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals de la UAB, on imparteix classes de Didàctica de les Ciències al professorat en formació de primària i secundària. La seva recerca s’ha centrat en la comprensió conceptual de la física i la química, així com en l’ús d’eines digitals per a l’ensenyament de les ciències, com ara sensors i simulacions.

Digna Couso és llicenciada en Física (1999) i doctora en Didàctica de les Ciències (2009). Ha estat la directora del CRECIM (Centre de Recerca per a l’Educació Científica i Matemàtica) i actualment és la investigadora principal del grup de recerca ACELEC (Aprenentatge Científic Escolar: Llenguatges, Eines i Contextos). Ha participat i liderat múltiples projectes de recerca sobre ensenyament i aprenentatge de les ciències i de l’àmbit STEM, abordant qüestions com el posicionament dels joves envers la ciència, el disseny de situacions d’aprenentatge que promoguin les pràctiques científiques d’indagació i modelització o el pensament crític a l’aula de ciències.

El volum es presentarà el divendres 5 d’abril, a les 17 h, a la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB (aula 51), en un seminari en què participaran Marta Bertran, degana de la Facultat, i els autors del llibre. Didàctica de la física per a l’educació secundària obligatòria ha estat editat pel Servei de Publicacions de la UAB en format paper (de pagament) i en format electrònic d’accés obert.