La sostenibilitat de la premsa: reinventar-se o morir

El periodista Enrique Canovaca de la Fuente presentarà el seu llibre El periodisme digital amb valor. Claus per a la sostenibilitat de la premsa, el dilluns 10 de febrer vinent, a les 19 h, a la sala d’actes de la seu de Barcelona del Col·legi de Periodistes de Catalunya. A l’acte hi intervindran l’autor i els periodistes Santiago Ramentol i Ismael Nafría.

El dilluns 10 de febrer es presentarà el llibre, El periodisme digital amb valor. Claus per a la sostenibilitat de la premsa ,de l’escriptor, periodista i professor de la Universitat Rovira i Virgili (URV) Enrique Canovaca de la Fuente.

L’autor es qüestiona quin model ha d’adoptar avui en dia la premsa en l’entorn digital per poder continuar complint la funció social informativa que ha tingut fins ara i mantenir alhora la seva sostenibilitat. Reflexiona sobre com els canvis socials provocats per l’aparició de webs informatius i la difusió d’informació a través de les xarxes socials han canviat de forma radical la manera d’informar-se del públic, i com això ha afectat profundament el model de negoci dels mitjans de comunicació, especialment de la premsa, que haurà de fer canvis inevitables per reinventar-se si vol sobreviure.

A través de l’estudi de sis mitjans catalans representatius —La Vanguardia, El Periódico, Vilaweb, Ara, Crític i Reusdigital.cat—, Canovaca analitza com està canviant la relació de la premsa amb l’audiència, com s’haurien d’organitzar les redaccions, quins són els riscos que planteja la distribució dels continguts a les xarxes o com estan canviant les vies d’ingressos dels mitjans, entre altres assumptes. En definitiva, quines han de ser les bases per a la regeneració periodística que necessita el sector i quina és la proposta de valor dels mitjans per al futur en l’entorn digital.

Enrique Canovaca de la Fuente és periodista i doctor en Comunicació per la URV, on exerceix com a professor associat de Periodisme a Internet, i de Periodisme i Crítica Cultural. És màster Periodisme d’Investigació, Visualització i Dades per la Universidad Internacional de La Rioja (2019). També és soci i impulsor del diari Reusdigital i ha treballat a Canal Reus TV, El Punt Avui i la revista esportiva CMDSport. En l’àmbit acadèmic, ha investigat les estructures empresarials dels diaris digitals a Espanya i a Catalunya, així com l’adaptació de les sèries de ficció nord-americanes a Espanya i la narrativa emprada a la televisió.

La presentació tindrà lloc, a les 19 h, a la sala d’actes de la seu de Barcelona del Col·legi de Periodistes i hi intervindran l’autor i els reconeguts professionals de la comunicació Santiago Ramentol i Ismael Nafría.

Santiago Ramentol és doctor en Ciències de la Comunicació per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i professor honorari d’aquesta universitat. Ha dirigit diversos mitjans de comunicació, com el diari Avui, el setmanari de la revista Mundoo els informatius de TVE a Catalunya.

Ismael Nafría és director de la revista National Geographic España. És periodista, escriptor, consultor, professor i conferenciant especialitzat en mitjans digitals. És autor del llibre La reinvención de The New York Times (2017) i editor del butlletí sobre mitjans digitals Tendenci@s.

Aquesta obra compta amb el suport de la Xarxa Vives d’Universitats, a través del programa d’ajuts per a la coedició de llibres científics en català.

La col·lecció «Aldea Global»

L’obra es publica dins la col·lecció «Aldea Global», coeditada entre les editorials de les universitats Autònoma de Barcelona, Jaume I (Castelló), Pompeu Fabra (Barcelona) i València. Aquesta col·lecció té una trajectòria de més de vint anys i un catàleg de quaranta títols sobre comunicació i tecnologies de la comunicació. Recentment ha renovat el segell de Qualitat en Edició Acadèmica (CEA-APQ), promogut per la Unió d’Editorials Universitàries Espanyoles (UNE) i avalat per l’organisme autònom Agència Nacional d’Avaluació de la Qualitat i Acreditació (ANECA) i la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT).

Fotografia (cedida): Fabián Acidres

28/01/2020 [Imprimir]