Desinformación y poder. Alquimias de la persuasión és el darrer títol de la col·lecció «Aldea Global», que coediten les editorials de la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat Jaume I, la Universitat Pompeu Fabra i la Universitat de València. El llibre és obra de Raúl Rodríguez Ferrándiz, catedràtic de Semiòtica de la Comunicació de Masses a la Universitat d’Alacant, especialitzat en polítiques de la postveritat, desinformació, teories de la conspiració i notícies falses.
A Desinformación y poder. Alquimias de la persuasión, l’autor desmunta el lema «informació és poder», per obrir-nos els ulls a una societat mediàtica actual on la veritat ha esdevingut el veritable valor que cotitza en el mercat: es privatitza, viralitza i monetitza sense relació amb els fets. En aquest llibre s’aborda una breu introducció a la ‘trumpologia’, el cas Cambridge Analytica i la propaganda computacional, el cas Pizzagate i el paper de WikiLeaks, però també es fa referència als qui contribueixen a la polarització arremetent contra la immigració, el feminisme o els drets LGTBI. S’hi parla de les estratègies d’(in)moderació de continguts de Facebook i de X, dels anunciants que financen, sovint sense saber-ho, pseudomitjans que difonen notícies enganyoses o fomenten l’odi, i de les conspiranoies que van mentir amb el relat de la ‘plandèmia’ quan va arribar el virus, i que ara continuen negant el canvi climàtic o espantant amb el gran reemplaçament. S’hi analitza la nostra afició pels rumors i les mentides novel·lesques i per compartir-los per un grapat de likes. Finaliment, s’hi dedica una coda a la DANA que va assotar la província de València i a la segona victòria de Trump a les eleccions nord-americanes.
L’obra ha estat seleccionada per la Unión de Editoriales Universitarias Españolas (UNE) per protagonitzar la vint-i-sisena entrega del seu pòdcast «Libros para comprender». L’episodi és una conversa amb Raúl Rodríguez Ferrándiz i Maite Simón, autor i editora de PUV (Publicacions de València), respectivament. El programa es pot escoltar a les principals plataformes de podcàsting (Spotify, Apple Pòdcast, YouTube Pòdcast i iVoox) i també es pot veure a YouTube Pòdcast a través de l’enllaç següent: https://www.youtube.com/watch?v=U1daLMPUbjk.
El dijous 13 de febrer, a les 19 h, està prevista la presentació del llibre a la llibreria Documenta de Barcelona (carrer de Pau Claris, 144), on hi intervindran: Virginia Luzón Fernández, professora titular de Comunicació Audiovisual i Publicitat i vicerectora de Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona; Catalina Gayà Morlà, professora lectora Serra Hunter del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura de la Universitat Autònoma de Barcelona i membre del Consell de direcció d’Aldea Global; i Raúl Rodríguez Ferrándiz, catedràtic de Semiòtica de Comunicació de Masses de la Universitat d’Alacant i autor del llibre.