El Servei de Publicacions de la UAB, dins de la col·lecció Gabriel Ferrater, ha publicat la novel·la El hechizo del tren, obra del periodista, escriptor i investigador Johari Gautier. El text relata la història del ferrocarril, des dels seus inicis a Iberoamèrica fins a la seva arribada a la península Ibèrica, a través de les experiències viscudes pel seu principal impulsor, l'empresari català Miquel Biada.
En paraules de l'escriptor Jorge Carrión, l'obra «no sols ens mostra les tensions vitals d'un gran personatge, sinó que també ens convida a explorar les llums i les ombres de la nostra història col·lectiva». Emmarcat en el context de la Revolució Industrial, aquest avanç il·lustra el pas d'Espanya cap a la modernitat i la projecció de Barcelona com a urbs ferroviària i tecnològica.
En un període de gran inestabilitat i malgrat els innombrables sacrificis i obstacles pels quals van haver de passar els seus emprenedors, la primera línia ferroviària espanyola —que unia Barcelona i Mataró— deixava de ser un somni per esdevenir realitat el 28 d'octubre de 1848. La novel·la El hechizo del tren surt a la llum en un any en què se'n compleixen 175 d'aquesta fita i en el qual s'han programat diverses activitats per commemorar-ho. En aquest sentit, hi ha previst que se celebri una presentació del llibre el 27 de setembre al Museu del Ferrocarril de Catalunya (plaça d'Eduard Maristany de Vilanova i la Geltrú), el 19 d'octubre al Museu del Ferrocarril de Madrid (passeig de Las Delicias, 61) i el 16 de novembre a l'Arxiu Comarcal del Maresme (carrer de Palau, 32, Mataró). Aquest últim esdeveniment també podrà seguir-se en directe per YouTube.
Johari Gautier Carmona (París, 1979) és màster en Periodisme i Comunicació Digital per la Universitat Autònoma de Barcelona. Narrador i divulgador, ha publicat obres com África: cambio climático y resiliencia (UAB, 2022), Cuentos históricos del pueblo africano (Almuzara, 2010) o Del sueño y sus pesadillas (Atmósfera Literaria, 2015). La seva novel·la El hechizo del tren és el fruit d'un gran estudi històric sobre la primera línia ferroviària a la península Ibèrica, però també una manera d'acostar-se a la Barcelona que va conèixer durant la seva infància i de la qual prevalen encara aquells viatges memorables en Talgo que el portaven fins a París.