Desinformación y poder. Alquimias de la persuasión

portada del llibre
47
ISBN
9788410202351
eISBN
9788410202375

“Informació és poder” és un lema revisable. Quan la informació circula de manera sobreabundant i es troba a un clic, quan som assaltats a cada moment amb missatges que ens encaixen com un guant, quan tot és objecte de filtracions, llavors la palanca del poder s’exerceix des del soroll, que genera confusió i dissens. Es converteix en un caldo espès on els relats es disputen una atenció limitada i la veritat no és un horitzó estable per a confrontar-los, sinó un valor que cotitza en un mercat: es privatitza, viralitza i monetitza sense relació amb els fets. En aquest llibre s’aborda una breu introducció a la ‘trumpologia’, el cas Cambridge Analytica i la propaganda computacional, el cas Pizzagate i el paper de WikiLeaks, però també es fa referència als qui contribueixen a la polarització arremetent contra la immigració, el feminisme o els drets LGTBI. Es parla de les estratègies de (in)moderació de continguts de Facebook i de X, i dels anunciants que financen, sovint sense saber-ho, pseudomitjans que difonen notícies enganyoses o fomenten l’odi, de les conspiranoies que van mentir amb el relat de la ‘plandemia’ quan va arribar el virus, i que ara continuen negant el canvi climàtic o espantant amb el Gran Reemplaçament. S’hi analitza la nostra afició pels rumors i les mentides novel·lesques i per compartir-los per un grapat de ‘likes’. Finaliment, s’hi dedica una coda a la DANA que va assotar la província de València i a la segona victòria de Trump en les eleccions nord-americanes.

Com reivindicar una ciutadania entusiàsticament activa en xarxes, però impedir que resulte desinformada i que contribuesca, al seu torn, a desinformar? Com evitar que ‘compartir’, un verb que desprèn tan bones vibracions, tan eufòric i fraternal, puga convertir-se en eina de l’error o de la mentida virals? Com defensar la democràcia representativa, la del vot informat, quan una altra democràcia instantània, sense programes, sense cens ni responsabilitats, la de l’aclamació que provoquen un mem tendenciós, un vídeo manipulat, una ‘fake new’ o una conspiranoia, soscava els fonaments de la primera?