Premis literaris i d'assaig

El Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) té entre els seus objectius la promoció i la difusió de la cultura en totes les seves manifestacions i, en particular, el foment de l’activitat literària i de l’assaig per contribuir a promoure el coneixement i els hàbits de lectura entre la comunitat universitària i la societat en general. En aquesta línia, organitza conjuntament premis literaris i d’assaig amb dues institucions que tradicionalment han format part de l’esfera de la UAB, per la seva vinculació territorial i històrica.

Premis Literaris 2022

Anualment, l’Ajuntament de Cerdanyola del Vallès i la UAB convoquen el Premi de novel·la «Valldaura-Memorial Pere Calders», el Premi de poesia «Miquel Martí i Pol» i el Premi de narrativa breu per a joves «Caterina Albert». El Premi de Novel·la «Valldaura-Memorial Pere Calders» va néixer el 2002 com a fusió dels anteriors premis que ambdues institucions organitzaven per separat: el Premi Valldaura, convocat per primer cop el 1995 pel consistori, i el Premi Memorial Pere Calders, convocat el 1996 per la universitat. Com a conseqüència, a la numeració dels premis va mantenir-se l'ordinari de la del premi més antic fins al moment, en aquest cas, la del Valldaura, que comptava amb set edicions. El Premi de Poesia «Miquel Martí i Pol» és convocat cada any des de 1996 per la UAB. A partir de 2002, aquest premi s’inclou en el marc dels premis literaris, però no es fins al 2016 que el premi de poesia el convoquen conjuntament amb tots els efectes ambdues institucions. Aquell mateix any el Premi de Narrativa Breu «Caterina Albert», convocat des de 2008 per l’Ajuntament de Cerdanyola del Vallès, s’incorpora als premis literaris fins l’actualitat. Les obres guanyadores dels Premis Literaris de l'Ajuntament de Cerdanyola del Vallès i de la Universitat Autònoma de Barcelona són editades pel Servei de Publicacions de la UAB dins la col·lecció de creació literària «Gabriel Ferrater».

logo-premi-pensar-més

Des de 2022, l’Associació Gabriel Ferrater, l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès i la Universitat Autònoma de Barcelona col·laboren en l’organització del premi «Pensar més» d’assaig jove – Memorial Gabriel Ferrater, dedicat a la figura intel·lectual de Gabriel Ferrater, i al llegat que ha deixat la seva obra literària i pensament, essent un homenatge a l’esforç que va esmerçar per ajudar els poetes, els alumnes i els lectors més joves a “pensar més”. Amb aquest guardó, aquestes institucions volen promoure l’escriptura i el pensament crític entre els joves (escriptors, estudiants universitaris i investigadors) interessats per qualsevol branca del saber, i així contribuir a desenvolupar l’escriptura científica, la intel·ligència i la imaginació, tal com va fer Gabriel Ferrater en els seus textos, les seves conferències i les seves lliçons universitàries. El premi es convoca cada any i l’obra guanyadora es editada pel Servei de Publicacions de la UAB dins la col·lecció d'assaig «Pensar més».